Anal kanal (makat) çevresinde ağrı ve vücudunda üşüme, titreme, ateş şikayeti olan hastalarda perianal APSE veya fistül hastalığı olabilir. Aşağıda fistülle ilgili bazı kavram ve durumların kısa açıklamaları verilmiştir.

Anüs (makat) çevresinde içi püy (cerahat) ile dolu kaviteye (boşluğa) verilen isimdir. Bu bölgedeki iltihabi hastalıklar sıklıkla anal kanaldaki bir salgı bezinde başlar.

Perianal APSE fistül hastalığının nedenlerini, tedavisini ve komplikasyonlarını anlamak için anal kanal anatomisini bilmek gerekir.

Anal kanal mide-bağırsak kanalının (gastrointestinal kanal) en son kısmını oluşturur (makat). Anal kanalı iki adet kas tabakası çevreler. Bu kaslardan dıştaki, eksternal anal sfinkter, kişinin kontrolü altında çalışan çizgili kastır. Birey bu kası kullanarak tuvaletini erteleyebilir. İçte olan tabaka, internal anal sfinkter, düz kas liflerinden meydana gelmiş olup kişinin kontrolü altında değildir. Her iki kas tabakasında kişinin dışkısını kontrol etmesinde ve dışkısını tutmasında önemli görev alır.
Makat Çevresinde Oluşan Apse

PERİANAL APSE NEDİR ?

Apse

Anal Kanal

Anal kanalın 1-2 cm içersinde bağırsağın içini örten tabaka ile deri tabakasının birleşme yeri vardır. Bu birleşme noktasına anal kanalda bulunan bezler açılır. Anal kanaldaki bezler kanalı çevreleyen iki kas tabakası arasında yerleşiler ve anal kanala bu birleşme hizasında açılır. Bezlerin asıl görevi anal kanalın kayganlığını sağlamak ve dışkılama işlevini kolaylaştırmaktır.

Anal Kanal Bez Yapıları

APSE OLUŞUM NEDENLERİ:

Apse, anüs (makat kanalı) içindeki küçük bir salgı bezinin bakteri ile enfekte olması veya tıkanması ile oluşan akut (ani) enfeksiyondur. Örneğin kalın bağırsağın iltihabi hastalıkları, kolitler, uzun süre devam eden ishal gibi durumlar buna neden olabilir.

Hastalar sıklıkla kendi hatalarının bu APSEye neden olduğunu düşünürler. Fakat bu enfeksiyon kendileri istemeden meydana gelebileceği gibi bunu önlemek için de herhangi bir şey yapmaları mümkün değildir.